Jak na digitální úklid v počítači. Soubory, složky, struktura a pořádek v nich
Měla jsem v plánu lehké prosmýčení složek a souborů v notebooku. Ale ukázalo se, že v některých složkách jsem nebyla léta :-). Ve videu vám ukazuji svůj digitální úklid v souborech v počítači. Zároveň mám pro vás tipy, jak si takový digitální úklid můžete udělat taky.
Co všechno můžete během čistky a úklidu v souborech procházet
- Soubory, které už nepotřebujete.
- Soubory s divnými názvy.
- Neidentifikovatelné složky.
- Poloprázdné složky.
- Soubory jinde, než by měly být.
- Přeplněné, nepřehledné složky.
Co z digitálních souborů se ještě hodí?
Zvenku vypadá počítač upraveně, ale uvnitř to může být jiné. Takový digitální úklid v této hloubce jsem nedělala určitě poslední 2 roky.
Měla jsem například různě poukládané soubory, které už nepotřebuji. Jistě, mohly by se hodit, ale rozhodla jsem se minimalizovat i v počítači. Třeba inspirační fotky kamenných zídek. Ta naše už stojí, tak proč si schovávat ukázky odjinud.
Sama jsem ve finále úklidu v souborech věnovala 2 hodiny. Vyhodila přes 2000 souborů, odhadem 5,4 giga dat.
Jak si můžete udělat digitální úklid v rámci digitálního minimalismu i vy?
Návod, jak na váš digitální úklid souborů v počítači
Rozporcujte medvěda
Rozhodně od sebe nechtějte kompletní čistku souborů. Budete to (nejspíš) dlouho odkládat.
Omezte si to. Raději si řekněte, že si projdete jen několik složek. Nebo že čistkou strávíte 1 hodinu. To už zní mnohem snadněji. Až během procesu zjistíte, jak velký rozsah takový úklid u vás bude mít.
Dělejte si přestávky, alespoň každou hodinu. Digitální úklid bere hodně kognitivní energie a soustředění.
Ale stojí za to, rozhodně. Dlouhodobě vám mnohem víc kognitivní energie zase uspoří, budete méně hledat, méně tápat, co je jaká verze. Bude dělat méně chyb, které pak musíte opravovat.
Jaké soubory budete řešit
Pracovní, osobní nebo oboje? V cloudu, na externím disku nebo jen ty uložené v počítači?
Omezila jsem se čistě na pracovní soubory. Zakázala jsem si otevírat staré fotky malých dětí, fotky z dovolených atd. To by mě vedlo rychle do vzpomínek a mysl by mi odvála rychle jinam.
První úkol: Mazání zbytných souborů
Vymažte zbytné soubory. Takové ty nahodilosti, prinstcreeny, faktury, stará potvrzení, fotky k projektům, které už skončily.
Mohou to být kvanta souborů.
Opravdu dočasné soubory si dávám na pracovní plochu. Tu udržuji prázdnou, tady mám čisto. Horší je to hlouběji ve složkách Stažené soubory, Různé, na konci složky Fotky.
Určitě doporučuji si určit nějaká základní pravidla, kam dočasné soubory vždycky rychle uložíte. Odkud je budete pravidelně mazat, přesouvat. Kde je taky rychle najdete.
Já jsem například zcela promazala a přesunula soubory ze složky Stažené soubory, do které běžně nechodím. Má sloužit jako dočasné odkladiště.
V rámci pracovních záležitostí mě zajímá také velikost souborů kvůli jejich zálohování. Velikost souboru může být také dobrý filtr. Nejprve řešíte duplicitní a velké soubory, tedy nejspíše videa, až poté mažete jednotlivé zdánlivě malé dokumenty s textem, tabulkou atd.
Druhý úkol: Organizace souborů ve složkách
Zorganizujte si soubory uvnitř složek.
Tohle mi zabralo dost času, protože čistku jsem nedělala už dlouho.
Některé složky byly přeplněné, jiné poloprázdné a tedy hlásící se o sdružení s jinými. Objem věcí v přeplněných složkách narostl. Názvy už neodpovídaly, ale nějak jsem jim nevěnovala pozornost.
Například má složka „Bydlení“ obsahovala i dokumenty k zahradě, proto jsem ji přejmenovala na „Bydlení a zahrada“ a přesunula do ní soubory o zahradě, které jsem měla na více místech (něco u receptů, něco u DIY, něco u rekonstrukce).
Třetí úkol: přesouvání souborů, které patří jinam
To byl můj třetí hlavní úkol. Předpoklad toho, abych své soubory nacházela rychleji a snáze.
Nechci se spoléhat jen na funkci „Vyhledat“.
Popřesouvejte si soubory, které patří jinam. Které byste pravděpodobně hledali v jiné složce, pod jiným projektem.
Pozor, hrozí zacyklení, podobně jako během třídění věcí! Když objevíte soubor k projektu řekněme „Alpy 2024“, jen ho přesuňte do hlavní složky Alpy 2024, už neřešte podsložky a „bordel“ v této složce. Hned se vraťte do složky, kterou čistíte. Neposouvejte vaši pozornost do Alpy 2024, tam půjdete později. Když budete chvíli třídit zde, pak tam, kam jste se náhodou dostali, pak ještě jinde, budete rozplizlí a budete mít pocit, že „hrabete všude a nic není hotovo“.
Jděte systematicky, jednu hlavní složku po druhé. Žádné skákání.
Hoď to celé do archivu a neřeš to… přístup lidí z IT
Na zamyšlenou z diskuze s manželem (pracuje v IT):
„Proč se s tím tak patláš? Pokud je to staré a nechceš se v tom hrabat, hoď to do jedné složky Archiv. Velikost už dnes není problém. Kdykoli v tom můžeš vyhledat.“
Tento postoj nezastávám. To, co mám uložené v počítači, používám. Stejně jako v šatní skříni, nechci zde mít historické relikty, v příměru ke skříni nějaké schované tašky s čímsi v rohu vzadu.
Je pro mne důležitý pocit toho:
- že se mi v datech dobře orientuje,
- že vím, jaká data mám v počítači, jsou „oprášená“,
- že najdu rychle to, co hledám, díky tomu, že to mám přehledně uspořádané.
Uvítali byste pokračování digitálního úklidu? Emailů, fotek, aplikací, externích úložišť? Napište mi to do komentáře. Ráda to zvážím do dalšího videa.
Mějte se moc hezky. Ať se vám daří minimalizovat to hmotné i to nehmotné.