nakupuji z druhé ruky, second hand, minimalismus, Marcela Sobotová

Podobné příspěvky

Leave a Reply

19 Komentářů

  1. Všechny vaše důvody vás rozhodně šlechtí a máte pravdu, že všechno nemusí hned skončit jako odpad. Oblečení málokdy vyhazuju, většinou nabídnu mladší sestřenici, a co si nevezme, dám do sos kontejnerů na textil, takže vím, že to oblečení bude ještě nějak využito či zpracováno.
    Sekáčům jsem celkem propadla v prváku na vysoké, hlavně kvůli nízkým cenám a taky to byla sranda, každý kousek byl originál a v životě se mi nestalo, že bych potkala spolužačku ve stejném oblečení. Jenže časem jsem si uvědomila, že jestli chci, aby mě na budoucích pracovních pohovorech brali vážně, potřebuju nové sako, nové šaty a nové halenky. Taky jsem si zpětně uvědomila, že většinu věcí ze sekáče ani pořádně neunosím, naopak spíš objevím ten důvod, proč je tam někdo dal…tady dírka, támhle flek, je to krátké, je to křivé, atd.
    Takže do sekáčů už moc nechodím, ale znám pár dobrých, kde určitě není marné pořizovat třeba oblečky pro miminka, která z nich za pár měsíců stejně vyrostou.

    1. Souhlasím, Radko. Někdy právě ta dostupnost levných oděvů z druhé ruky způsobuje nechtěně opak – zbytečné nákupy a hromadění neunositelných kusů doma. Není to samo-spásné. Chci článkem říci spíše to, že obecně nakupování z druhé ruky je možnost, kterou nemusíme zavrhovat.

  2. Hanka napsal:

    Jste úžasná.Ekologické= ekonomické.Mám stejné smýšlení.

  3. Lenka napsal:

    Nerada používám nové věci, jsou cítit chemikáliemi z výroby, a to nejen oblečení ale i spotřební zboží a hračky, Nemám z toho nového pachu co nové věci vyzařují dobrý pocit. Proto bych třebas ani nechtěla bydlet v novostavbě. Raději upřednostním již provětralé zboží :-), Dnes jsem balila dceři sešity a učebnice do školy a musela jsem rozdýchávat ten chemický puch co se z toho linul, jenže sešity pro prvňáčky se v bazaru nedají koupit.

    1. Chápu. Naštěstí z mé zkušenosti ta „chemická novota“ časem zmizí. I když teď máme třeba nové punčocháčky, kde je to extrémní. Jsou kvalitní, tak jsou již několikáté, které máme. Z nich se line tak nepříjemně silná a umělá vůně pracího prášku a aviváže, že vyvane až po několika praních.

  4. Vidíte, ten třetí důvod teda rozhodně neplatí obecně. Já naopak prodávám většinou věci, které jsem koupila nevhodně, které nevyužíváme, které mít nechci, které nám někdo věnoval, aniž by tušil, že jsme proti takovým věcem (chodítko atp.). Prověřené věci (většinou hračky či dětské oblečení) dávám kamarádům (s dětmi) jako dárek, protože chci, aby je využíval někdo, kdo je mi blízký a koho mám ráda. Takže kdo kupuje ode mě, rozhodně nic moc prověřeného nezíská… Jinak díky za další článek!

    1. Děkuji, Aničko, za komentář. Souhlasím s vaší připomínkou, že když se zbavuji něčeho, co mi nevyhovuje, nemám to prověřené. V těchto případech se snažím hrát fair play. Např. uvést: prodávám tento dřevěný xylofon, protože ho nelze naladit. Ať si každý posoudí, jestli to je pro něj důležité nebo ne.

      1. Anička napsal:

        Ano, pokud jsou poškozené, je samozřejmě fair play na místě.

        Ale dám příklad svých posledních pár prodejů / darů přes online inzeráty: 1) lehátko pro miminka – dostala ho kamarádka jako dárek a poprosila mě, abych ho prodala. Já bych tam nejraději napsala: je to pro vaše děti totálně nezdravé, nepodporuje to jejich přirozený vývoj atd. Ale to bych to stěží prodala. 2) dřevěné ikeácké chodítko – totéž, až na to, že jsme si ho pořídili (použité) sami, ještě než jsem se do tématu pořádně začetla, 3) „neopren“ pro miminka – koupili jsme pro jistotu na několikatýdenní dovolenou v květnu k Atlantiku, ani jednou nevyužili, protože se naše dcerka raději cákala nahatá za deště v ledové vodě. To jsem ale do inzerátu taky nenapsala. 4) jídelní židlička – koupili jsme rostoucí a zbavovala jsem se té naší původní retro, která je fajn až na to, že do ní dítě nemůže (když už je trochu větší) samo vlézt. To dost rodičům nevadí, řekla bych, pro mě je to mínus. Ale proč to tam psát, každý to vidí sám. 5) koš na plenky – používali jsme ho první tři měsíce, ale jednak byl celkem malý, jednak počůrané (látkové) plenky nijak nesmrděly, takže jsme je mohli nechávat v otevřeném prádelním koši. Do inzerátů jsem napsala rozměry.

        Zkrátka pro mě třetí bod neplatí, a proto budu i nadále zdravě podezřívavá k internetovým prodejcům použitých věcí 😉 Ty opravdu milované/prověřené kusy se buď předávají v rodině / v okruhu kamarádů, anebo se tak moc používají, až se dopoužívají, tak je to alespoň u nás.

        1. Ty příklady jsou dobré. Je třeba přemýšlet hlavou, co opravdu chci pro sebe, svou rodinu a dítě. Nevyhneme se tomu, ať to vidíme od někoho v inzerátu nebo nové v eshopu.

  5. Jj, jak to jde, kupuju věci „z druhe ruky“. U oblečení vlastně téměř výhradně. Důvod – ekologické chování, nižší cena, předpokládám, že se mi hned nerozpadne a víc mi vyhovuje výběr zboží. U ostatních věcí zvažuju vždycky.

  6. Inka napsal:

    Taky rada nakupuju z druhe ruky, hlavne obleceni pro celou rodinu a hracky pro deti, nove porizujeme vlastne hlavne boty. U hracek je ale trochu nevyhoda, ze casto nenachazim v inzeratech to, co zrovna potrebuju, takze casto nakupuju nove. Ale beru to tak, ze co koupim prvorozenemu, maji zase „z druhe ruky“ dalsi deti v poradi 🙂

    1. Libí se mi, Inko, že tuto možnost zvažujete. Ne vždy je to, co chceme pořídit, zrovna k mání z druhé ruky. Dědění po sourozencích je klasika. Také nás to čeká. Jen jsem trochu nejistá, jak to bude probíhat. Synovi dávám odpovědnost za jeho hračky a tohle vlastně znamená, že ty hračky už přestanou být jeho.

      1. Markéta napsal:

        A někdy se dost neradi vzdávají oblíbených kousků oblečení a hraček ve prospěch menších sourozenců. Dokonce i věc, která stačí mít v domácnosti jednou, ale dostalo ji jedno dítě, může být problémem, když jí chce používat jiné. Pro mne to znamená – konvičku děti mají, pro dcerku to znamená – konvička je moje a já budu rozhodovat, jestli s ní může někdo zalévat ;-).Na to odpovídám, že nebudeme kupovat 5 konviček, abychom mohli všichni zalévat, ale ze strany dítětete je to pochopitelné. Jinak nákup v sekáčích využívám také velmi hojně, předávání již nepotřebného dětem přátel a sourozenců je samozřejmostí, pytle na textil také plníme a sem tam i něco prodáme. Hodně také dědíme, zejména sportovní vybavení. Na druhou stranu mám zkušenost s obchodem sestry s kojeneckým zbožím – prodávali pouze českou výrobu a moc pěkné a praktické věci. Ale nakonec mají z obchůdku sekáč, i když jen pro děti. Nové věci se tak dobře neprodávají… Věcí je strašně moc!

      2. L.K. napsal:

        S tím děděním bych byla opatrná, i mladší by měl občas dostávat nové věci, mohlo by se to pak projevit na psychice a vztazích v rodině, když by dostával menší podíl nových věcí, než starší. Děti jsou v tomhle hodně všímavé…

        1. Rozumím, děkuji za připomenutí. Jsem ze tří dětí (nejstarší) a vybavuji si, že mladší sourozenci tohle někdy špatně nesli. Občas musí být holt i něco nezděděného po starších sourozencích.

  7. Jitka napsal:

    Dobrý den, děkuji za zajímavý článek a dovolím si přidat svoji zkušenost. Omlouvám se předem, jestli to bude trochu zdlouhavé…. Před dvěma lety jsem se vdávala a ze svatby nám zůstalo moře věcí (něco nakoupené, něco hand made), a já si nedovedla představit, že bych se jich zbavila. Vždyť jsou to věci z naší svatby! Mašličky, cylindr na auto, květinkové ozdoby na kostelní lavice, organza ze svatebního stolu, slunečník na focení…Chtěla jsem si všechno schovat na památku. Pak přišlo otěhotnění a zahledění se do věciček pro miminko. Svatební věci jsem přehodnotila, do krabice pečlivě uschovala jen část svatebních „suvenýrů“ a zbytek dala na internetový svatební bazar beremese. Kupodivu se to krásně prodávalo, já měla radost a začala rovněž nakupovat miminkovské potřeby (něco nové, něco bazarové). Oblíbila jsem si modrého koníka a emimino. Vždy bylo vše bez problémů, měla jsem štěstí na poctivé a zodpovědné kupující a prodávající. Až letos v červnu, kdy naše dceruška slavila první narozeniny, jsme jí chtěli pořídit hračku – mluvící hrnec. Znali jsme jej od našich dnes už velkých neteří a těšili se na ty srandovní melodie, které hrnec zpívá. Ale protože nová hračka stojí téměř tisícovku, rozhodli jsme se pro bazar. Opět na netu. Vybrala jsem si maminku, která jej nabízela za příznivou cenu (i když to nebyl úplně ten nejlevnější inzerát), akorát mě zarazila jiná barevná kombinace hračky, ale ujistila mě, že je to právě ta hračka, která je běžně v prodeji. Nejenom, že hračka nedorazila do data dceřiných narozenin, celý obchod trval snad měsíc, paní mi psala, že se jí pokazil počítač, a že čekala na výplatu kvůli koupi nového. Pak hrnec přišel, hrál naprosto jiné melodie a jedno „mluvící čidlo“ nefungovalo. Napsala jsem paní slušný mail, že to není hračka, která je běžně v prodeji, že se patrně jedná o nějaký starší typ, navíc částečně nefunguje, a požádala jsem o vrácení peněz, s tím, že jí balík pošlu zpátky. Paní mi odepsala, že v ničem nepochybila, a že mi peníze nevrátí. Do hodnocení tohoto obchodu jsem tedy pravdivě napsala, že se obchod týkal hračky, a že mě paní zklamala. Nijak jsem to dál nerozváděla. Ovšem paní se mi náležitě pomstila a do hodnocení mi psala příšerné pomluvy, pak už se do toho vložil i administrátor. Já jsem se bránila a popsala tam tedy podrobně a pravdivě všechno od začátku až do konce, jak to bylo, nenechám na sebe házet špínu. Pak jsem viděla, že několikrát navštěvovala můj profil na bazaru, vždy s několikadenním odstupem, vůbec jsem z toho neměla dobrý pocit. Nevím teď, co mám dělat, jestli si mám na bazaru ten obchůdek zrušit a založit jinde. Její spisy, které tam zůstaly, mi kazí reputaci. Máte prosím nějakou radu, jak se dá před takovýmito lidmi ubránit? A platíte zboží vždycky předem? Je to moje první špatná zkušenost s bazarem. Děkuji za trpělivost při čtení, s pozdravem Jitka.

    1. Děkuji, Jitko, za komentář. Mně se zatím nic podobného nestalo, a proto vám nemohu popsat nějaký svůj konkrétní případ. Ano, za zboží platím prakticky vždy předem.

      Zkusila bych se ještě jednou kontaktovat administrátora a požádat o nějaké smírčí řešení pro obě strany (vymazání pomluv atd.). Tyto portály mívají etické chování zakotveno i v podmínkách užívání jejich služeb.

      Pokud to nepomůže, zvážila bych jednu z možností:
      1) Zcela si vymazat starý profil a založit nový pod jiným jménem. I za cenu smazání jinak „dobré“ historie.
      2) Napsat pod danou transakci vysvětlující komentář pro nakupující od vás. Zcela věcný (na této fotce je to, co jsem chtěla koupit, na této fotce je to, co jsem obdržela). Každý si pak udělá svůj názor sám.
      3) Dát tomu čas. Můžete se porozhlédnout po jiné prodejní skupině, třeba na Facebooku. Rostou tam každým týdnem jak houby po dešti.

      Byla by moc velká škoda, aby vám jedna transakce vzala chuť to minimalizování vaší domácnosti a k šetrnějšímu nakupování.