Minimalizujete? Aplikujte osvědčené návyky i na vaši svatbu. Mých 5 tipů na jednodušší a minimalistickou svatbu – 3. díl svatební série
Jak jsme připravovali a organizovali naši svatbu, už jsem vám popisovala. V tomto třetím, závěrečném, dílu série vám předám 5 tipů na jednodušší a minimalistickou svatbu tak, aby byla méně hektická a užili jste si ji.
Tipy jsem shrnula na základě našich zkušeností po jedné svatbě, takže to není úplně široký statistický vzorek :-). Jestli minimalizujete ve vašem šatníku nebo v koupelně, není důvod, proč byste nemohli osvědčené návyky aplikovat i na vaši svatbu.
Nečetli jste předchozí díly svatební série? Dodají vám kontext toho, jak o svatbách v duchu minimalismu uvažuji.
- 1. díl – Naše představy a seznámení se s českým svatebním byznysem
- 2. díl – Jak jsme konkrétně organizovali naši minimalistickou svatbu
- 3. díl – Tipy pro vás a vaši jednodušší a minimalistickou svatbu
Svatba stojí víc než jen peníze
Svatba nestojí jen peníze. Stojí mnohem víc. Vaši energii. Čas příprav. Místo ve vaší hlavě. Občas i nervy a nedostatek spánku. Kolik z toho chcete věnovat projektu svatba?
Ano, můžete povolat pomocníky nebo si najmout koordinátorku, ale řešit ji budete muset (alespoň občas) stejně.
Minimalistickou, skromnou a úspornou svatbu vám většinou dodavatelé nenabízejí. Budete potřebovat trochu kuráže stát si za svým a nenechat si vnutit představu toho, „jak se to obvykle dělá“. Abyste byli silnější v kramflecích, pomohu vám ujasnit si, jaké praktické výhody má aplikování minimalismu při plánování a realizaci svatby.
V čem vám pomůže minimalismus při plánování a realizaci svatby?
Mimo to, že bude vaše svatba pravděpodobně levnější a méně hektická, napadají mě tyto výhody:
Snazší a kratší přípravy. Velká výhoda. Z Pinterestu se nedozvíte, kolik vše vizuálně krásné stálo času a energie připravit a naaranžovat. A že to trvá…
Kdybychom nemuseli přesouvat termín svatby, odhaduji naše přípravy tak na 2-3 měsíce (schůzky, domlouvání, výběry, telefonáty, maily, zkoušky).
Poslední týden před svatbou jsem měla na každý den 1 až 2 úkoly kolem svatby. Jeden den příprava pentliček na slavobránu, další den napsat krasopisně harmonogram, další den žehlení, další den aranžování kytiček do váziček.
Méně odpadu. Z dekorací, které později neupotřebíte nebo rovnou po akci vyhodíte. Z jídla, které už nezvládnete sníst nebo včas rozdat. Z dárků pro hosty, které nevyužijí. Z čehokoliv koupeného jen pro příležitost svatby, co se nedá využít jinak později.
Méně cest autem. Nezdá se to, ale když nemáte svatbu za domem, potřebujete na místo vše přivézt (výzdoba na stoly, květiny, vázy, osvětlení, velké dekorace). Tam vynosit, nainstalovat, následně odmontovat, odvézt. Nezapomeňte, že i někde skladovat před svatbou.
Snadnější uklízení po obřadu. Na které možná zůstanete sami. My zvládli zabalit a nanosit do auta všechny dovezené propriety a oblečení ve dvou do hodiny.
PROČ máme jasnější. Teď JAK to udělat. Tady je mých 5 tipů na jednodušší a minimalistickou svatbu.
5 tipů na jednodušší a minimalistickou svatbu
Tip č. 1 – Definujte si dopředu, co je pro vás nejdůležitější
Dobrá hudba? Oddávající? Fotograf? Místo obřadu?
Co jsou priority, na které se zaměříte a které neosekáte? Pomůže vám to při vyjednávání s dodavateli. Budete vědět, kde chcete jen základní servis, kde to nejlepší dostupné, kde vůbec nic.
Jako obecně v minimalismu, když víte, co je pro vás to důležité, můžete se na to zaměřit. Tomu dalšímu dáte menší prioritu. Pomůže vám to při dělaní kompromisů, až budete řešit finance.
Naše priority:
- odpolední akce, ne celodenní,
- žádné přejíždění, tedy obřad a raut na stejném místě,
- prostor pro dětské vyžití s programem, který děti zabaví.
Na naší svatbě bylo opravdu dost dětí (no, není nám dvacet :-)), proto jsme investovali do profesionálního hlídání a zajištění dětského programu. Řeknu vám, byla to naprostá bomba. Nebojím se jej přirovnat k rodičovskému wellness.
Školkové i školní děti byly zabavené plné tři hodiny nejrůznějšími nápaditými aktivitami. Nestíhaly se skoro ani najíst, ani dojít na záchod (rodiče ví :-)). A my dospělí? V klidu jsme se najedli, popovídali a poseděli.
Tip č. 2 – Méně možností stačí
Tady asi narazíte na očekávání hostů nebo rodiny. Ať je výběr. Ten nejí tmavý dort, ten nemůže ořechy, ten mléko. Ten je vegetarián, ten vegan. Ten chce tančit, ten povídat.
Ano, chcete hostům dopřát výběr. Pozor, ať jim nedopřejete spíš rozhodovací paralýzu a totální přetláskání vším možným. Dejte základní výběr a ulehčíte všem práci.
Není reálné se zalíbit všem v každém detailu svatby. Někomu budou chybět koláčky, někomu fotokoutek, někomu sluníčko.
My jsme osekali původní nabídku jídel na raut snad na polovinu. Určitě se díky tomu méně vyhazovalo a restaurace si nemusela dělat široké zásoby potravin, které v běžné nabídce hůř zužitkuje.
Menší výběr jsme udělali i u svatebního dortu. Ten měl jen jednu příchuť: kakaový piškot, tvarohovo-maskarponový krém a čerstvé ovoce. Nebyl druhý menší bezlepkový. Nebyla žádná veganská varianta. Nebylo každé patro s jiným krémem. Nebyl kombinovaný světlý a tmavý piškot. Nebylo manévrování, kdo chce jaké patro.
A víte co? Chutnal úplně všem, i malým dětem, které kakaové věci moc nemusí. Volba byla jednoduchá – dáte si nebo ne?
Původně byly v plánu i svatební koláčky na doplnění dortu. Donesli jsme si ochutnávku koláčků z jednoho cukrářství, ale byly tak sladké, že jsme je zavrhli. Bylo to v tom mém apatickém období. Neměla jsem chuť hledat dál. Nakonec jsme nechali jen dort. Stal se zlatou sladkou tečkou, hlavně pro děti. Nikdo nebyl přeplácaný jiným sladkým už předem.
Tip č. 3 – Využijte to, co už máte a co umíte
Opět něco, co asi běžně praktikujete. Využijte vaše věci z domácnosti jako dekorace, květiny ze zahrádky nebo dovednosti, co máte (ač ne jako profesionálové).
Na druhou stranu nejsem zastánce neúměrného zaměstnání celé rodiny v den svatby (ten umí péct, ten fotit). Jen těžko si pak tito blízcí užijí vaši svatbu z pozice hosta. Budou spíš jako dodavatelé a možná ve stresu, zda odvedou dobrou práci.
My využili na dekorace vázičky ze tří domácností, včetně cukřenky.
U dovedností jsem se vyřádila s krasopsaním. V únoru jsem byla na kurzu krasopsaní od Báry z Nikolajky. Ta mě povzbudila, že si dokážu oznámení, cedulky i jmenovky na svatbu napsat sama.
Kdyby mě nepovzbudila, nejsem si jistá, že bych si na to troufla. Asi deset večerů jsme trénovala a zvládla to. Krasopsané oznámení jsme posílali jen elektronicky, nic se netisklo na papír. Když jsme měnili termín, nemuseli jsme nic tisknout znovu, jen jsme poslali nový mail.
Bářin tip: Krasopsané cedule, oznámení nebo jmenovky vypadají luxusněji na čtvrtkách na akvarel. Potvrzuji, vypadalo to skvěle.
Tip č. 4 – Dopředu se ptejte, co s tím uděláte pak
Chcete si po svatbě vystavit do obýváku obraz s podpisy všech svatebčanů? Nebude lepší jen papírové album? Co budete dělat s plastovou figurkou ženicha a nevěsty z dortu? Potřebujete fotky od fotografa na gravírované flashce s vašimi jmény nebo stačí odkaz na úložiště?
Svatba proběhne, ale tyhle věci vám zůstanou. Předvídejte a předejděte už dopředu tomu, aby se vám po svatbě doma nakupily jen další lapače prachu. Odmítejte, domluvte se na bezodpadovém řešení.
Od začátku příprav jsem věděla, že chci šaty, které budu moct nosit i později. To samé se podařilo i u oblečení pro děti a manžela. Ten si pořídil novou košili a motýlka, vestičku měl půjčenou.
Co se týká svatebních darů, chtěli jsme jen finanční příspěvek na svatební raut. Naštěstí v tomhle se už zvyklosti posunuly, žádné šestery hodiny jako za časů mé mamky.
Tip č. 5 – Půjčte si to, než abyste to kupovali
Navazuji na předchozí tip o upotřebení po svatbě. Půjčené vrátíte. S koupeným a dál nevyužitelným je to těžší.
Nevěsty (a asi nejen ony) si rády objednávají všemožné dekorace z čínských eshopů, kde mohou být za pár korun. Vážně chcete tyto výrobky kupovat? Vážně chcete trnout, jestli dorazí to, co bylo na fotce?
Vím, říkáte si, že nakoupené dekorace následně prodáte na nějakém svatebním bazaru. Hm, podívejte se tam dopředu. Jsou tam stovky inzerátů těch, co si to z Číny pořídili už před vámi a snaží se teď prodat. Případně těch, co toho během příprav nakoupili tolik, že vše ani neupotřebili.
My měli půjčených pár dekorací od svatební koordinátorky. Z mé zkušenosti jsou ceny půjčovného stejné jako koupě nového (jeden z paradoxů svatebního byznysu, běžně to tak není).
U oblečení jsme z půjčovali vestičku pro ženicha. Půjčovna nám ji v ceně půjčovného upravila na míru (což bych u koupené doma tak pěkně na šicím stroji nezaložila).
Vedle toho jsem pořídila nové květinové věnečky a korsáže z umělých květů. Inzeruji je na svatebním bazaru a bazoši a doteď si je nikdo nekoupil. Prodat nevyužité věci ze svatby bude (asi) náročné.
Ať je vaše svatba taková, jakou si přejete
Moc vám přeji, aby vaše svatba byla taková, jakou si přejete. Snad vám v tom pomůže mých 5 tipů na jednodušší a minimalistickou svatbu:
- Definujte si dopředu, co je pro vás nejdůležitější.
- Méně možností stačí.
- Využijte to, co už máte a co umíte.
- Dopředu se ptejte, co s tím uděláte pak.
- Půjčte si to, než abyste to kupovali.
Chybí tu něco? Máte pro ostatní další tipy na minimalistickou svatbu? Děkuji, že se o ně podělíte v komentářích pod článkem.
Profi fotky v článku: Filip Komorous
Děkuji za tuto sérii! Uvědomila jsem si, že jsem dost velký pragmatik a představuji si toho vlastně ještě míň. Obléknu si pouzdrové šaty, které využiji i po svatbě, prstýnky koupíme zvlášť, jednoduché kroužky, mám pocit, že cokoli má nálepku „svatební“ potažmo „snubní“, je to hned 3x dražší. Obřad bude na radnici, pak půjdeme na oběd do naší oblíbené restaurace a kytku budu mít jen já jako nevěsta. Žádné dekorace nikde nepotřebuji. Řekla bych, že vlastně nebudeme mít svatbu, spíš se prostě půjdeme po krásném 15letém vztahu vzít 🙂
Jediné dvě otázky, které ještě nemáme vyřešené, jsou fotograf a počet hostů. Chtěla bych pár hezkých fotek, ale nevím, jestli kvůli tomu objednávat fotografa. A pak bych nejraději měla na obřadu jen svědky, ale přítel má velkou rodinu a neumí si představit, že by tam nebylo alespoň 10 jeho příbuzných 🙈 tak musíme udělat nějaký kompromis 🙂
Moc díky, že jste se svěřila se svými přípravami 😊
D.
Není zač, Dano. Jsem ráda, že jsem vám předala pár informací o možnostech svatby v dnešní době. V zásadě jste to popsala hezky – půjdeme se po 15letém krásném vztahu vzít :-).
Ať najdete tu pravou variantu s počtem hostů. Dobře tomu rozumím, variantu jen se svědky jsme také zvažovali, ale nakonec jsme nezvolili. Chtěli jsme, přeci jen, alespoň takto shromáždit rodinu. Když už to nebylo tajné, chtěli jsme, aby tam byli také.
Také moc děkuji za články a Vaše zkušenosti s plánováním svatby podle svého. Doufám, že budu mít brzy příležitost je využít. My hlavně potřebujeme zminimalizovat to plánování a zařizování na začátku, jinak se snad ani nevezmeme. 😀 Profesionální hlídání dětí nás nenapadlo a přitom to i v našem případě bude nejspíš to klíčové, abychom měli čas pro popovídání s hosty a oni s námi.
Není zač. Ať vám jde organizování jako po másle.
Po přečtení tohoto článku si plně uvědomuji, jak minimalistická byla moje svatba před 11 lety. Na její realizaci jsem měla pouhé tři měsíce. Vzhledem k tomu, že neexistoval tehdy žádný Pinterest, Facebook apod., nebyla moje představa vysněné svatby ovlivňována přehnaným očekáváním. Jsem sice duchem minimalista, ale nemusela jsem de facto z tohoto důvodu čelit ani žádným lákadlům jako jsou věci typu fotokoutek, sladěné šaty družiček, různé ozdoby čehokoliv a kohokoliv. Svatba byla s 20 lidmi, dort jen jeden, ve snu by mě nenapadlo jich mít víc, květiny pouze já, ženich v klopě, auto nevěsty a malá kytka každé mamince. S více květinami se ani nepočítalo a květinářství je běžně nenabízelo. Šaty půjčené, proč bych je kupovala, když už bych v nich nikdy nikam nemohla jít. Obřad na místě, kde se svatby konaly běžně, takže výzdoba byla jejich a tu používají možná do dnes. Nic nebylo třeba chystat. Občerstvení v restauraci. Jen oběd a večeře a malý talířek s cukrovím na každý stůl. A manželé jsme dodnes.
Děkuji, Moniko, za sdílení, jaká byla vaše svatba. Čím více komentářů zde čtu, tím více si uvědomuji, jak se opravdu posunul celý ten svatební byznys do dnešních rozměrů. Co dříve neexistovalo, je dnes předkládáno jako běžné.
Tyjo, kdyz jste zverejnila prvni dil serie, rikala jsem si, ze bychom se treba mohli taky vzit, kdyz budeme mit navod, jak na to jit mininalisticky. No, uz u druhyho dilu jsem mela podezreni, ze ani minimalisticky to nebude pro me. (A to i kdyz si odmyslim korona prekazku.) A opravdu, odrazuje me prakticky vse, co se organizovani a priprav tyce, a to je pro me vlastne to nejdulezitejsi, takze jsem uz v zacatku osekala vsechno, nic z toho neni pro me dulezite. Tim nerikam, ze nemam svatby rada, ze na ne rada nechodim, ale myslim, ze ja sama se nepustim do niceho jineho nez sjednoceni jmen na urade, a to kdo vi jestli.
Ale clanky jsem si precetla s chuti 😉
Děkuji, Nikolo, za upřímnost. Mně to dřív odrazovalo taky. Vše piplat kvůli jednomu dni. Mně v tom pomohla na začátku vybraná svatební koordinátorka. Díky ní se vše začalo dít a posunovat a my byli hozeni do toho dělat rozhodnutí.
Já jsem se vdávala před 14 lety. V listopadu. Byla to na tehdejší poměry malá svatba – řekla bych minimalistická. Celkem nás bylo 20. Kolega v práci mi tehdy vyčítal, že dělám malou svatbu. Ta má být velká – prý pro příbuzné a né pro mě. Já chtěla prostě malou svatbu. Na přípravu svatby jsem měla 3 měsíce. Šaty jsem koupila v Praze za stejnou cenu jako bylo tehdy půjčovné. Manžel si oblek půjčil. Sehnali jsem prstýnky, svatbu jsem měli na radnici. Kytka pro nevěstu, maminky a 3 babičky. Hostina v oblíbené hospůdce. Jeden dort a výslužka. Já si ten den užila. Fotky zajistil fotograf, video z obřadu strejda. 4 měsíce před tím jsem byla na dvou velkých svatbách a tak jsem věděla, že takové prostě nechci. Nechci velkou svatbu s hudbou a spoustou lidí. Chtěla jsem tam mít jen ty nejbližší a to jsem také měla.
Za poslední 4 roky se u nás v práci odehrálo celkem 6 svateb. Všechny byly megalomaské. Jedna měla dokonce 150 hostů, druhá svatbu připravovala rok. Vše musela mít propracované. Jeden měl cca 2 denní párty. Kolik stály jsem se ani neptala ( můj odhad je kolem 150 tis. – ale peníze se prý na darech vrátí).
Jedna už je rozvedená. Velká svatba a vydrželi spolu cca 3 roky.
Nikdy jsem netoužila po velké svatbě.
Díky, Terezo, za sdílení, jak vypadala vaše svatba. Pěkně jste popsala ty představy našeho okolí. Možná to tady v komentářích tak nevypadá, ale tyto bývají dnes docela běžné. Hodně radosti do dalších manželských let.
Tak Váš plán byl 10 000Kč za svatbu pro 50 hostů, ten mě pobavil. Nikde ale neudáváte na kolik Vás celá svatba vyšla a to ačkoliv jsem si náročně pročetla neminimalistické články 🙂
V prvním článku série uvádím odhadovaný rozpočet 100 000 Kč (o nulu více). Podle finálního vyúčtování vše komplet nakonec vyšlo na necelých 94 tisíc, největší položkou byla hostina (jídlo, pití, dort) pro 45 hostů za 52,5 tis. Kč.
My jsme měli svatbu v srpnu 2015, byla laděna do světle zelena a jako dekorace se osvědčily podlouhlé květináče s obilím (osením), které jsme zaseli cca 3 týdny před, ještě byly na stolech zelená jablka. Osení snědly pak morčata od známých, jablka jsme chroustali pár týdnů my. Zbytek už jen pár záclon na ozdobení trámů a paklík čajových svíček a velké balení zelených ubrousků, které používám doteď na slavnostní rodinné obědy. Také jsme měli obřad i raut na jednom místě, s přípravami a výzdobou pomohly kamarádky.
Fotil kluk, který sbíral zkušenosti a fotky do portfolia, takže cena velmi přátelská a fotky v pohodě. Hudbu zajistili hosté-kamarádi z kapely, takže jsem si pár písniček zahrála s nima.
Plánem nebyla minimalistická svatba, ale chtěli jsme tam mít všechny pro nás důležité lidi a tak jsme šetřili na všem, co by bylo jen na jednodenní efekt.